Werkwoorden Adoptie leren Marcellino

Wat wilde ik inhoudelijk bij Marcellino leren ten aanzien van de werkwoorden?

Inkoop
Ik wilde leren hoe Marcel inkocht. Waar lette Marcel op bij het inkopen van zijn producten? Hoe was het inkoopbeleid van Úw TopSlijter?

Verkoop
Ik wilde leren hoe Marcel verkoopt. Wat is het succes achter de verkoopformule van Úw TopSlijter?

Administreren
Ik wilde kijken hoe het boekhouden ging bij Marcel. Welk programma Marcel gebruikte en hoe hij alles bij hield met de voorraden.

Communiceren
Hoe Communiceert Marcel en Úw TopSlijter naar de klanten toe?

Organiseren 
Ik zou graag een project willen organiseren voor Marcel omtrent meer naamsbekendheid.
(Marketinggericht te werk gaan is een vereiste.)

Verbeteren 
Ik wilde heel graag ideeën aandragen  om de omzet van Marcellino te verhogen.
Ik wilde graag mijn persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden in de winkel verbeteren.

Toegepaste werkwoorden in de praktijk:

Inkoop
Úw Topslijter is een verkoopondersteunende franchise.  Een hard franchise formule kost veel geld en daarbij heb je een hoge verantwoordelijkheid af te leggen aan het hoofdkantoor. Marcel heeft voor een  verkoopondersteunde organisatie gekozen omdat hij op zijn eigen wijze wil ondernemen en kosten kan besparen. Hij wil geen veredelde filiaalbeheerder zijn waarbij een vertegenwoordiger in zijn winkel komt die hem vertelt hoe en wat hij moet doen.
Je betaald maandelijks fee zodat Úw TopSlijter reclame maakt en voor reclamemateriaal zorgt. Als je dat als eenmanszaak zelf moet betalen zijn de kosten niet te overzien.  Úw Topslijter is een formule voor 200 slijters. Door gezamenlijk in te kopen ontstaat er schaalvoordelen voor elke slijter. Denk hierbij aan winkelreclame en adverteren met folder en in de krant.

Marcel heeft geen automatische inkoopsysteem. Omdat de winkel klein is kan hij zelf via een blokorder of vertegenwoordiger producten in kopen. Marcel heeft geen automatische voorraad systeem. Door zijn ervaring en de ruimte in de winkel weet Marcel precies wat hij kan bestellen. Hij weet uit zijn hoofd wat de ‘hard lopers ‘zijn. Een dergelijke geïntrigeerde kassa-inkoop systeem is ook erg duur voor een kleine eenmanszaak.
Ik vind het verstandig dat Marcel gewoon op eigen intuïtie inkoopt. Een inkoop voorraadsysteem kost nu eenmaal veel geld en dat is niet nodig in een kleine winkel van 35m4. Ik heb geleerd dat het belangrijk is dat je moet kijken wat nodig en effectief is. Een hard – franchise formule kost veel geld. Dan wordt het weliswaar wel allemaal voor je geregeld maar het voelt niet aan als echt daadwerkelijk zelf ondernemen. Hoe meer je zelf doet, hoe meer kosten je bespaard. Je kan regionaal inkopen. Dat is erg belangrijk. De concurrent Gall en Gall heeft veel minder regionale producten dan Marcellino.

Verkoop
De reden dat klanten bij Marcel komen is omdat Marcel heel veel kennis over drank heeft. Hij is goed in het adviseren van wijn, whisky, port, cocktails en andere verschillende alcoholische dranken. Dit is ook waarom Marcel kan concurreren met de supermarkt. Ervaring, service en kennis is zijn kracht. De formule Úw TopSlijter heeft een gezamenlijke representatieve uitstraling naar de consumenten toe.200 slijters door heel Nederland bundelen hun krachten  om gezamenlijk goedkoper in te kopen om uiteindelijk kosten te kunnen besparen per slijter.  Het hoofdkantoor zoekt de beste wijnen en whisky`s uit voor de consument. Veel goede topwijnen zijn exclusief verkrijgbaar bij Úw TopSlijter. Hiermee kan Úw TopSlijter zich onderscheiden ten opzichte van de supermarkt. Omdat het een verkoopondersteunende organisatie is, betalen zij niet zoveel geld als een hard franchiseformule. Alle adverteer en advieskosten worden in de prijs van drank mee gerekend. Daarom zijn wij goedkoper dan onze concurrent Gall en Gall waarbij meer geadverteerd wordt en advies verleent wordt. Ook Úw TopSlijter heeft een hoofdkantoor. Het verschil tussen een hardfranchise formule is dat bij Úw Topslijter geen reclame op de televisie uitzendt. Je mag zelf bepalen waar jij je producten in de winkel neerzet. Je mag zelf bepalen of je het reclame materiaal benut. Wel is er een regel dat alles wat in de folder komt , dat je dat afneemt en in je winkel kan aanbieden.

Qua productkennis was het moeilijk verkopen voor mij. Ik heb niet in detail verstand van het assortiment. Ik heb goed geluisterd naar Marcel wat hij over zijn producten vertelde tegen een klant. Daardoor kon ik op den duur ook klanten adviseren. Klantvriendelijkheid was 1 van de belangrijkste onderdelen. Deur open houden voor klanten. Bier in de auto zetten. Relatiegeschenken of cadeautjes  mooi inpakken. Dat is waarom klanten voornamelijk naar de slijterij komen, service.

Ik communiceerde pro actief naar de klanten toe. Door een verkoopgesprek kwam ik achter de behoefde en wensen van de klant. Het is belangrijk dat je het inspring moment wel goed toepast op het juiste moment. Je moet kunnen aanvoelen of een klant hulp nodig heeft of niet. Door goed te kijken en vragen kom je er snel achter waar een klant voor komt of wat hij of zij ongeveer wil. Voorbeeld met wijn: Ik vroeg hoeveel euro de klant ongeveer wilde uitgeven. Dan viel er al een hoop in prijsklassen af. Dan hoefde ik niet meer naar alle wijnen te kijken. Ook wist ik dan ongeveer wat van soort klasse wijn de klant wilde. Bij een duurdere wijn geef je iets meer info. Daarna vroeg ik of het voor hen zelf is of voor een ander. Of diegene vaak wijn drinkt of niet. Dan wat van soort wijn een witte of rode. Het type druif of land komt daarna aan bod. Het is een kwestie van ervaring en veel met klanten praten. Als het product goed is komen klanten vaak terug. Helemaal als de klant er goed en evt. enthousiast bij geholpen is.

Je moet met een positieve houding naar de klant toe praten . Als eerste begroeten en zelfverzekerd overkomen. Soms moet je het gewoon over koetjes en kalfjes hebben. Dan heb je het over zijn of haar hobby`s enz. of wat hij of zij in het dagelijks leven doet.

Niet iedereen is daarvan gediend maar dat voelde ik snel genoeg aan. Sommige pakten het product en wilde snel weer gaan. Iedereen doet dat op zijn eigen manier. Als ik maar duidelijk en correct bleef. Geen onzin vertellen en netjes en duidelijk praten. Ik heb liever als de klant iets niet kan vinden op dat moment dat de klant later voor wat anders terug komt dan dat er wat aangesmeerd wordt. k wilde altijd zo eerlijk mogelijk zijn en dat uitstralen. Mijn klantgerichtheid was goed. Dit komt omdat ik al veel ervaring heb in de retail en ik het erg leuk vind om met mensen te werken.

Administreren
Tijdens het Adoptieleren heb ik geadministreerd. Ik heb de boekhouding mogen doen. Met de het verkoopboek, kasboek en bankboek meegekeken en dat samen met Marcel ingeboekt. Het kasboek en bankboek heb ik daarna geheel zelfstandig ingeboekt naarmate ik het snapte. Persoonlijk vind ik boekhouden minder aantrekkelijk . Hiervoor is echt concentratie nodig. Fouten maken is uit den boze. Ik moest echt mijn gedachte erbij houden. Ik heb met het programma Unit 4 gewerkt. Boekhouden is een belangrijk onderdeel van het ondernemen. Je moet alles op orde hebben voor de belastingdienst. Voor jezelf is het ook fijn als de administratie op orde is. Dan werk je overzichtelijker en mocht je een keer wat moeten opzoeken, dan is het sneller te vinden. Ik vond dat ik het heel goed had gedaan. Het is geen moeilijk werk maar je moet er wel even voor gaan zitten en het snappen. Ik vind dat ik mijn concentratie er goed bij heb gehouden. Normaal ben ik snel afgeleid maar ditmaal hield ik mijn concentratie vast. Ik heb bijna geen fout gemaakt. Marcel had mij namelijk gecontroleerd.

Communiceren
Úw TopSlijter communiceert naar haar klanten via de krant, winkelreclame zoals displays,banieren, schapkaarten, prijskaartjes, cadeau verpakkingen, posters, magazine , informatieve foldertjes en actiefolders. Marcel, ik en de andere collega`s via persoonlijke verkoop.

Úw TopSlijter adverteert in de krant, via posters in de winkel , folders. Tv en radio zijn grote kostenposten vandaar is besloten vanuit de organisatie dat er niet geadverteerd wordt via dit medium.  Per 2 weken komt er een nieuwe folder uit.
Om bij de organisatie Úw TopSlijter aan te sluiten moet er  contributie aan Úw TopSlijter betaald worden. Daar zit ook het reclame gedeelte van het materiaal in zoals posters, buitenbord posters, schapkaarten, displays.Er is wordt per kwartaal een etaleur aangesteld. Deze verzorgt de etalage zodat het meer opvalt.
Ik wilde dat Marcellino een klanten CRM systeem ging aanschaffen om met direct mail te werken. Dit in verband om beter service te verlenen.

De nadruk wordt gelegd op imago gebonden. Marcellino is een speciaal zaak. Marcellino staat bekend bij de klanten als goede service en betrouwbaarheid. Kwaliteit is echter een apart begrip. Het heeft te maken met dat je bij elke slijter ongeveer hetzelfde assortiment hebt maar je wel degelijk kan onderscheiden. Vooral op het gebied van wijn en whisky, speciale soorten rum en cognac. Hierbij moet je wel  goed bekijken wat je wilt gaan verkopen verkopen en waar je het kunt bestellen. Als je met je leverancier afspreek dat alleen jij een bepaalde drank aanbiedt in jouw regio kun je meer klantenbinding genereren. Bij standaard gedistilleerd wordt dat moeilijker maar ook daar kun je drank bestellen bij wat regionaal populair is. Bij hard franchise is er veel meer sprake van een verplichte afname waardoor een bepaald soort drank helemaal niet regionaal populair is maar wel landelijk waardoor het regionaal niet goed verkoopt. Bij hard franchise verkoopt elke slijter hetzelfde assortiment maar garandeert het dat er regionaal behoefte naar is ? Daar kan een slijter die aangesloten is Úw TopSlijter als verkoopondersteunende organisatie veel gemakkelijker op inspelen door datgene wel te bestellen wat regionaal in trek is. Daar is immers bij de organisatie van Úw TopSlijter veel meer vrijheid voor.

Ik wilde Marcellino`s naamsbekendheid vergroten . Ik wilde proberen meer nieuwe potentiële klanten te trekken voor in toekomst. Jeugdige mensen in omstreken kunnen potentiële klanten van de slijterij worden. In dit geval heb ik voor Groenlo gekozen. Daarom heb ik de Flügel actie toegepast. Om een jonger publiek van 18 t/m 25 jaar aan te trekken. Het was zeker een uitdaging maar met de juiste tactiek was het zeker het proberen waard. Communiceren naar een nieuwe doelgroep vergt veel tijd. Door de juiste manier van benadering, ontwikkelingen en trends mee te pakken heb ik mijn doel grotendeels bereikt. Ik heb Facebook en Twitter goed toegepast. Door met een hip merk zoals Flügel samen te werken dacht ik de jongeren eerder te kunnen bereiken. Het werkte, want ze kwamen er massaal op af en ik heb van veel jongeren heel veel complimenten gekregen. Daarnaast werd er in de discotheek van Groenlo en in de café`s over gepraat. Mijn collega`s vertelde mij dit namelijk dat hij erop aan werd gesproken of er een Flügel actie was in de slijterij. Hij werd er gek van zei hij tegen mij, dat hij het elke keer moest uitleggen wat de actie precies inhield. Hell yeah missie geslaagd toch!

Organiseren

Presentatie Whiskyclub
Ik heb een presentatie gemaakt namens Marcel voor de whiskyproeverij WSA. WSA staat voor Whisky Society Achterhoek. 20 whiskyliefhebbers telt de WSA in totaal. 20 leden die elk kwartaal bijeen komen om hun ervaring met whisky te delen. Informatief,  samen proeven en meningen delen zijn begrippen die centraal staan op die avond.  Hiervoor heb ik een mooie PowerPoint Presentatie gemaakt. Dat geeft meer diepgang tijdens het presenteren.

Flügel campagne
Het klantenbestand vergrijst al jaren. Oude mensen sterven en daar is geen vervangend publiek voor. Met name het binnenlands gedistilleerd heeft al jaren lang een negatieve index. Door een actie die gericht is op jongeren (>18), weten zij in de toekomst de weg naar de slijterij te vinden. Investeren in de toekomst. De jongeren gaan op heden massaal naar de supermarkt. Met deze actie kunnen wij jongeren stimuleren de slijterij in de toekomst vaker te bezoeken. Deze campagne gaat veel reclame en publiciteit opleveren. Daar kan geen advertentie of folder tegen op! Er zal in Groenlo veel over worden gesproken. Dat levert positieve mond tot mond reclame op. Het doel is dat als jongeren in Groenlo later aan drank moeten denken, er automatisch aan Marcellino wordt gedacht. Uiteindelijk met het doel dat  slijterij Marcellino ook daadwerkelijk bezocht gaat worden door hen in de toekomst. Voor nu levert het uiteindelijk zowel voor Marcellino als Flügel grote publiciteit op. Win win situatie dus!

De actie zelf
Om de Flügel actie te starten moest nagedacht worden hoe wij onze doelgroep: de jong volwassenen (>16) konden benaderen. In welke periode moest de campagne zich afspelen?  Carnaval is in Groenlo een ‘big happening’.  De doelgroep viert dit massaal in Groenlo.  Om jeugdige consumenten te trekken in de slijterij moest er een plan komen om de aandacht te trekken van hen. Hoe trek je de aandacht van jeugdige (>16) consumenten in de slijterij? Waar bevinden zij zich? Wat vinden zij interessant en waar kijken zij naar?  Adverteren in de krant kost ongeveer €150. Dit betreft dan een regionale krant: de Groenlose Gids. De laatste jaren worden kranten steeds minder gelezen. Een regionale krant was niet interessant voor onze doelgroep.  Oudere mensen lezen voornamelijk een regionale krant. Folders dan? Daarbij was het de vraag of ik mijn doelgroep  wel genoeg bereik. Folders kunnen snel over het hoofd gezien worden en komen veelal direct bij het oud papier terecht. Ook is het effect moeilijker te meten. Op heden maakt de jeugd vooral gebruik van het Social Media. De link om de actie daaraan te koppelen was dan ook snel gelegd. Hiermee kun je snel resultaat zien en interactie creëren met je doelgroep. Volgers houden je eerder in de gaten en het kost minder moeite en tijd om veel consumenten te bereiken. Reacties zijn belangrijk om meetpunten te kunnen realiseren. Kent de doelgroep onze winkel? Weten zij ons te vinden en weten zij wel wat de winkel uit wil stralen? Hoe denkt de consument over slijterij Marcellino? In hoeverre is de slijterij in trek bij onze doelgroep? Matig dat is bekend maar waarom dan precies? De grootste concurrent: de supermarkt, is over het algemeen goedkoper. Boodschappen worden daar sowieso gedaan en de drank is goedkoper. Jong volwassenen komen eerder in een supermarkt.  Jong volwassen met het product: Flügel naar de Slijterij ‘lokken’ was dus een (mooie) uitdaging. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om Twitter en Facebook in te zetten.  Jong volwassenen zitten massaal aan op Social Media. Met dit medium is het makkelijker om hen te bereiken. Maar daarvoor heeft de slijterij ook Twitter en Facebook nodig. Dus was het een kwestie van een profiel aanmaken gerelateerd aan slijterij Marcellino, volgers en vrienden realiseren via het Social Network. Dit moest dus nog kort gesloten worden met een vertegenwoordiger van Flügel. Zonder zijn toestemming en medewerking zou het natuurlijk nooit doorgaan! Uiteindelijk ging de vertegenwoordiger er mee akkoord. Hij vond het een geweldig idee.

Reflectie
De actie is een groots succes geworden. Er is ontzettend veel Flügel verkocht. Vele rijen met jongeren (>16) stonden er voor de kassa. In Groenlo is er ook veel gesproken over de actie zelf. Collega`s zijn vaak aangesproken door jongeren tijdens het uitgaan of het klopte dat er een Flügelactie was bij Marcellino. De vertegenwoordiger was zeer tevreden.

Verbeteren= onderzoek