Conclusie

Conclusie van Stefan Stoltenborg omzet daling slijterij Marcellino:

  • Accijns en BTW verhoging
  • Duitsland
  • Productontwikkeling supermarkt
  •  Stunten bier Supermarkt
  • Verkoop wijn supermarkt
  • Borrelshops

Conclusie
Marcellino schiet tekort op de huidige ontwikkelingen en trends op het gebied van drank. Kansen zijn er wel maar die moeten optimaal benut worden in een oneerlijke concurrentie strijdt. (stunten bier van supermarkten in Nederland en Duitsland dat drank vele malen goedkoper aanbiedt) Marcel heeft 30 jaar de zaak. Daardoor kijkt Marcel smal. Een bredere blik werpen en door open te staan voor vernieuwingen, kunnen wellicht oplossingen zijn om de omzet te verbeteren. Daarnaast heb ik de theorie van Omgevingsanalyse, Organisatieontwikkeling en Strategie & Beleid toegepast op Marcel`s winkel. Marcel heeft minder kennis van marketing. Daarna heb ik pas advies gegeven en omschreven wat Marcel kan doen om zijn omzet te verhogen. Ik heb geen diepgaand onderzoek kunnen verrichten. Simpelweg omdat 1 dag in de week te kort is om goed geverifieerde onderzoek te kunnen verrichten. Wel heb ik goed gekeken wat er zich afspeelt bij Marcellino en in de markt.  Ik heb goed naar Marcel geluisterd wat hij als bedreiging zag. Onderzoek blijft echter objectief informatie vergaren. Ik heb met andere slijters gecommuniceerd en goed op internet gekeken wat de ontwikkelingen en trends bij slijterijen en in de markt zijn. Ik heb onder andere op www.HBD.nl en Google  met betrekking tot  ontwikkelingen supermarkt, wijn, whisky  en slijterijen bekeken. Aan de hand daarvan ben ik tot deze oplossingen gekomen om de omzet wellicht op te kunnen vijzelen. In hoeverre ik de oplossingen toe ga passen is beroepsgeheim.

Oplossingen
Geheimhouding